Základní informaceEVVO

ŠKOLNÍ PLÁN EVVO pro období 2024-2026

 

Školní plán EVVO je vydán na základě metodického pokynu MŠMT č. j. 16745/2008 – 22
k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). Školní program EVVO je úzce provázán s ŠVP zejména v rovině vzdělávacích cílů a výstupů, výchovných a vzdělávacích strategií, forem výuky, učebních osnov a evaluace.

Program EVVO chceme realizovat v podmínkách školy takovými činnostmi, které mají praktický význam, jsou tedy vhodné pro naše žáky a budou přispívat k ochraně životního prostředí i v jejich budoucím životě.

Vymezení pojmu EVVO
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (dále jen EVVO) vychází z anglického termínu environmental education, kde „environment“ znamená životní prostředí a „education“ se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin. Vzděláváním se rozumí zejména ovlivňování racionální stránky osobnosti, výchovou působení na city a vůli a osvětou se označují speciální způsoby předávání informací (zejména dospělé populaci).
EVVO zahrnuje činnosti a aktivity probíhající ve školách a školských zařízeních (formální vzdělávání), v rámci volnočasových aktivit (neformální vzdělávání) i v rámci neorganizovaného volného času jednotlivců (informální učení) zaměřené na oblast životního prostředí.EVVO klade prioritní důraz na nejrůznější aspekty životního prostředí, na poznávání životního prostředí, na uvědomování si nezbytnosti zachovávání podmínek života, na poznávání vztahu člověka a životního prostředí apod. Naše škola EVVO nevyučuje jako samostatný předmět, ale promítá se napříč učebními osnovami všech předmětů. Výhodou je i vyšší časová dotace na výuku pracovního vyučování a směřování žáků školy k praktických učebním oborům.

Na škole není zřízena samostatná funkce koordinátora EVVO. Na integraci témat EVVO do výuky, plánování a realizaci EVVO spolupracují všichni pedagogové školy.

Ředitelka školy:

  •  sestavuje plán ekologické výchovy a jeho realizační plán pro dané období, sleduje jeho realizaci a provádí průběžnou kontrolu jeho naplňování
  • koordinuje aktivity EVVO na škole
  • navazuje kontakty s dalšími subjekty v oblasti EV
  • podněcuje a organizačně přispívá k ekologizaci provozu organizace

V dlouhodobé perspektivě organizace zajišťuje pro plnění úkolů v oblasti EVVO:

  • koordinaci aktivit EVVO všech pedagogů a zaměstnanců
  • materiální, prostorové a finanční zajištění
  • environmentálně vhodný provoz školy a školního areálu
  • zapojení žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců do realizace úkolů EVVO

Zástupce ředitelky školy:

  • spolupracuje s ŘŠ na koordinaci úkolů dlouhodobé perspektivy
  • organizačně zabezpečuje ekologizaci provozu organizace, energetické hospodaření se zdroji energií

Pedagogové školy:

  • seznamují se s tématy a dokumenty EVVO organizace
  • zařazují aktivity EVVO do vzdělávacích plánů jednotlivých ročníků a tříd

Zaměstnanci školy

  • Seznamují se s dokumenty týkajícími se EVVO a energetického hospodaření se zdroji
  • Analýza stavu školy v oblasti EVVO

 

Odpady

  • organizace má zabezpečen pravidelný měsíční svoz komunálního odpadu a plastů, sleduje naplněnost kontejnerů a v případě potřeby upravuje jeho velikost
  • pro období od 2/2025 bude organizace spolupracovat na s městem Frenštát p.R. na výběru poskytovatele služeb odvoz odpadů (návaznost na končící smlouvu)
  • pověřená osoba sběrovými aktivitami organizace – Mgr. K. Smilková organizuje sběry vyřazených elektrospotřebičů, baterií, starého papíru a kartonu, starého pečiva, případně i sezónní sběry plodů (kaštany apod.)
  • jsou určena sběrná místa separovaného odpadu – plasty, papír, kartonové krabice
  • na školní zahradě a školním dvorku jsou uloženy kompostéry k likvidaci bioodpadu ze školní zahrady a školní cvičné kuchyně
  • organizace je zapojena do programu Recyklohraní

 

Voda

  • jsou průběžně sledovány měsíční spotřeby vody a prováděna srovnávací analýza spotřeby
  • jsou realizována  technická opatření na snižování spotřeby vody (čidla splachování na chlapeckých WC, myčka nádobí ve školní cvičné kuchyňce apod.)
  • jsou realizována úsporná opatření pro zalévání květin instalací chrličů a zásobníků na dešťovou vodu
  • informační nápisy, které by informovaly o způsobu šetření, jsou zpracovány jen částečně

 

Energie

  • zaměstnanci jsou seznámeni s dokumentem Energetického desatera MSK
  • zaměstnanci jsou seznámeni s dokumentem plánu a provozními postupy na snížení spotřeby energií Energetické úspory
  • jsou instalována čidla pohybu v šatnách a na sociálních zařízeních
  • jsou nainstalovány světelné energetické zdroje (zářivky) a je v jednání jejich výměna za energeticky úspornější
  • jsou realizována technická opatření na snižování spotřeby energie při vytápění – termoregulační ventily
  • jsou realizována technická opatření na snižování spotřeby energie při vytápění – kontrola seřízení plastových oken a dveří
  • informační nápisy, které by informovaly o způsobu šetření, jsou zpracovány jen částečně
  • jsou průběžně sledovány měsíční spotřeby energií a prováděna srovnávací analýza spotřeby

 

Prostředí školy

  • je pověřená osoba zodpovídající za ekonomický provoz budovy Mgr. Ing. Petr Klauda
  • je zpracován dokument plánu a provozních postupů na snížení spotřeby energií Energetické úspory
  • existuje komunikační a informační systém v oblasti EVVO – webové stránky organizace, nástěnka v 1. patře budovy, sdílený zdroj metodických materiálů
  • spolupráce s veřejností – funkční zapojení zákonných zástupců a veřejnosti do sběrových aktivit
  • je pověřena zodpovědná osoba za zeleň organizace p. Š. Porubová
  • je pověřena zodpovědná osoba za Pv školní zahrada Mgr. K. Smilková
  • je pověřena zodpovědná osoba za školní dvorek Mgr. Barbora Mičková
  • ve školním roce 2021/22 byly zahájeny práce na využití školního dvorku jako přírodní učebny s postupným dovybavováním a rozšiřováním využití pro výuku i volnočasové aktivity o přestávkách, ŠD,..
  • organizace realizuje školní projekty a projektová vyučování s EVVO tématikou včetně Jarmarku malých zahradníků s účastí veřejnosti
  • na údržbě zeleně v okolí školy organizace spolupracuje s TS města Frenštát p.R. zahájení projektu Revitalizace okolí školy
  • na údržbě zeleně v okolí školy organizace spolupracuje se zřizovatelem – projekt Ze zahrady na svačinku

 

Politika nákupu a hospodaření

  • organizace využívá k nákupu energií aukce zřizovatele (elektrická energie)
  • organizace využívá k nákupu kancelářského materiálů a úklidových potřeb aukce zřizovatele
  • pro rozšířeně zeleně v prostorách školy  organizace využívá množení rostlin a dary od zákonných zástupců či veřejnosti
  • pro pěstování bylinek, květin a zeleniny organizace ve školním roce 2021/22 vybavila školní dvorek dalšími vyvýšenými záhony
  • pro činnosti žáků ve školní cvičné kuchyňce jsou využívány plody školní zahrady – ovoce, zelenina, byliny, ořechy,..
  • pro činnosti žáků ve školních dílnách je využíván materiál darů zákonných zástupců či veřejnosti (rukodělný materiál, látky, knoflíky,…)
  • učebnice a sešity nejdou vždy efektivně využívány
  • zaměstnanci jsou seznámeni s ekonomickými požadavky na využívání kopírovacích strojů v organizaci, přesto kopírování vzdělávacích materiálů vždy není efektivní a ekologické

 

Silné stránky na základě SWOT analýzy

  • osobní zaměření některých pedagogů na EVVO tématiku
  • inovace projektových vyučování o témata EVVO (včelaření), Trh malých tahradníků s účastí veřejnosti
  • možnost využití školní zahrady a školní dvorku jako přírodní učebny včetně zpracování ovoce a zeleniny pro konzumaci
  • spolupráce s městem Frenštát p.R. na údržbě budovy, její ekologizaci a likvidaci odpadů
  • spolupráce se zřizovatelem – aukce energií a materiálu

 

Slabé stránky na základě SWOT analýzy

  • nízká informovanost některých pedagogů
  • nevyužívání metodických materiálů a vzájemné spolupráce pedagogů
  • předimenzovavanost učitelů
  • rezervy v plnění pověřených úkolů
  • potřeba zaškolení nového metodika EVVO na škole

 

Příležitosti na základě SWOT analýzy

  • možnost projektových výzev jako finančních zdrojů
  • možnost spolupráce s environmentálně zaměřenými neziskovými organizacemi
  • možnost rozšíření využívání školního dvorku, zahrady a okolí školy jako přírodních učeben
  • osobní zaměření některých pedagogů na EVVO tématiku
  • spolupráce se zřizovatelem – projektové výzvy

 

Rizika školy na základě SWOT analýzy:

  • nedostatečné zastínění nebo zastřešení prostor školního dvorku
  • chybějící hygienické zázemí školní zahrady
  • nedostatečné personální zabezpečení pravidelné údržby školní zahrady
  • vandalismus na školním dvorku a školní zahradě (nedovolené užívání veřejností a krádeže)

 

 

 

HLAVNÍ ÚKOLY V OBLASTI  EVVO ORGANIZACE

  • realizovat školní plán EVVO pro období 20242026 a řídit se dokumenty Energetického desatera MSK a dokumentem na snížení spotřeby energií Energetické úspory
  • zařadit EV napříč výukou a realizovat plánovaná projektová vyučování se zaměřením na slabé stránky výstupů evaluace pro dané období
  • vést žáky, pedagogické i nepedagogické pracovníky organizace k osvojení si takových způsobů myšlení, rozhodování a chování, které vedou k udržitelnému jednání v osobním, pracovním i občanském životě
  • o aktivitách EVVO v organizaci  informovat zákonné zástupce a veřejnost
  • spolupracovat s dalšími partnery v oblasti EVVO, např. s environmentálně zaměřenými neziskovými organizacemi v regionu, se středisky ekologické výchovy a ostatními školami
  • vyhledávat rozpočtové zdroje – MSK, Nadace,.. a realizovat projektové výzvy pro zkvalitnění prostředí pro realizaci EVVO

 

CÍLE V EKOLOGIZACI PROVOZU ORGANIZACE

Odpady

  • zlepšit třídění odpadu, usilovat o snížení směsného odpadu
  • informovat a vhodně motivovat žáky v průběhu roku včetně průběžného monitoringu zapojení
  • zařazení akcí s EVVO tématikou do celoročních plánů práce organizace (např. vzdělávací programy Třídíme s panem Popelou, návštěvy ekol. provozů či sběrných dvorů, ..)
  • dokončení zpracování informačních nápisů o třídění odpadů, obnovení sběrových míst
  • výraznější zapojení žáků do aktivit projektu Recyklohraní  a informačního panelu

Voda

  • dokončení zpracování informačních nápisů o hospodaření s vodou
  • zapojení všech uživatelů budovy do využívání dešťové vody na zalévání

Energie

  • vyhodnotit efektivitu výměny zářivek  za energeticky úspornější
  • využívat sdílených služeb MSK pro nákup energeticky úsporných zařízení
  • obnova čidel pohybu za méně citlivá (eliminace ztrát nadbytečným svícením)

Prostředí školy

  • sledovat provoz budovy a vyhledávat možnosti energet. úspor a ekologizace jejího provozu
  • zapojit do těchto aktivit všechny zaměstnance a uživatele budovy
  • vytvářet podmínky pro realizace aktivit koordinovaných pověřenými osobami
  • pořízení biokompostéru pro školní budovu a školní dvorek (zbytky jídla ze svačinek)
  • realizovat projektová vyučování s podporou zdravého stravování z vlastních zdrojů (školní zahrady)
  • využít projektových výzev pro využití školní zahrady jako komunitního centra spolupráce se zákonnými zástupci
  • využití projektových výzev pro rozšíření možnosti využívání školního dvorku

Politika nákupu a hospodaření

  • řídit se metodickými doporučeními zřizovatele
  • upřednostňovat při nákupu ekologicky šetrné výrobky a jejich balení, recyklovat materiál
  • vést žáky a pedagogy k šetrnému a ekologickému zacházení s učebnicemi a sešity
  • využívat alternativních zdrojů materiálu
  • pro další hospodaření využívat projektové výzvy
  • vést pedagogy k efektivnímu využívání kopírovacích strojů

 

 

Partnerské a spolupracující organizace:

MSK

TS města Frenštát pod Radhoštěm

Záchranná stanice Bartošovice

MŽP a Státní fond životního prostředí

Spolek Hájenka z.s. Štramberk

Ekocentrum Hubert Hukvaldy

Recyklohraní

Tonda obal na cestách

 

 

Výzvy a možné dotační zdroje:

Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty MSK

Nadace Partnerství – výzva Pro odolná města a zdravou krajinu

Grantová výzva Jedlá školní zahrada Lidl

Zdravá pětka Albert

 

Podpůrné materiály MSK:

Pracovní listy a publikace | Moravskoslezský kraj | (msk.cz)

Ekofilmy | Moravskoslezský kraj | (msk.cz)

Environmentální kalendář | Moravskoslezský kraj | (msk.cz)

 

Podpůrné materiály MŽP

Environmentální vzdělávání a poradenství - Ministerstvo životního prostředí (mzp.cz)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpracovala: PaedDr. Pavlína Palová, ředitelka školy